آیا آمازون همان تیکتاک بعدی است؟
پس از تبدیل نیمبند اینستاگرام به تیکتیک، حالا نوبت غول فروش آنلاین شده تا شانس خود را امتحان کند. البته تحولات آمازون همیشه منطقیتر و عاقلانهتر از اینستاگرام بوده است
آمازون در اوایل دسامبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که در حال تست امکان جدیدی شبیه ویدئوهای تمام قد تیکتاک است تا به اینفلوئنسرها، برندها، و سایر تولید کنندگان محتوا اجازه دهد برای معرفی محصولات در آمازون، از آن استفاده کنند.
این تحول جدید در پی بازار و اقتصاد غیر مطمئن به دلیل افزایش تورم در جهان با این امید در حال رونمایی است تا قشر بیشتری از مخاطبین و مخصوصا جوانترها را جذب کند.
با توجه به استقبالی که جوانها از تیکتاک داشتهاند و همچنین محبوبیت محتوای ویدئوهای تمام صفحه، انتظار میرود این امکان جدید در آمازون هم با استقبال روبرو شود.
محتوای تمام صفحه که میتواند ویدئو یا تصویر باشد قرار است با کلیک بر روی آیکون جدیدی که شبیه یک لامپ در پایین اپ موبایل آمازون اضافه خواهد شد قابل دسترس باشد. کاربران ابتدا موضوعات مورد علاقه خود را انتخاب میکنند و پس از آن آمازون محتوای ویدئویی یا تصویری را با امکان اسکرول عمودی به کاربران نشان خواهد داد. در هر ویدئو و یا تصویری که نمایش داده میشود، محصولاتی که دیده میشوند قابلیت لینک شدن به صفحه محصول در آمازون را خواهند داشت.
این امکان فعلا از اوایل دسامبر در آمریکا فعال شده و طی ماههای بعدی برای سایر کاربران هم فعال خواهد شد.
البته اگر کمی فکر کنیم متوجه میشویم چیزی شبیه این از مدتها قبل در اینستاگرام و تیکتاک وجود داشته. مثلا امکان پستهای فروشگاهی در اینستاگرام این قابلیت را دارند که در یک تصویر، چند محصول را مشخص کنیم و آنها را به صفحه فروشگاه آنلاین آن محصول لینک کنیم. اینستاگرام خیلی وقت است که قول داده این امکان را برای ویدئوها و ریلزها هم فعال خواهد کرد.
تجربهای که آمازون با این کار به مخاطب منتقل خواهد کرد فرایند خرید کالای جذابتر و تعاملیتر است. مثلا ما وقتی یک ویدئو را ببینیم که یکی از هنرمندان یا افراد تاثیرگذار محصول خاصی را استفاده میکند و بعد با کلیک بر روی آن محصول در همان ویدئو، مستقیم به صفحه خرید آن در آمازون منتقل شویم، احتمالا درصد خرید ما افزایش خواهد یافت.
البته وای به روزی که اینفلوئنسرهایی که از آنها متنفر هستیم یک محصول را تبلیغ کنند!
نظر شما در مورد این امکان جدید آمازون چیست؟ آیا به نظر شما سایر پلتفرمهای فروشگاه آنلاین و یا نمونهّای مشابه در کشور خودمان هم ممکن است چنین مسیری را انتخاب کنند؟
البته در نظر داشته باشید که راه اندازی چنین امکانی، نیاز به بستر بسیار قوی قانونی، فناوری، پهنای باند، امنیت و توانایی تیم اجرایی دارد و از نظر من بعید است به سادگی در پلتفرمهای دیگر قابل پیادهسازی باشد.