چرا دوران ادمینهای اینستاگرام به سر آمده است
استخدام یک مدیر یا همان ادمین برای حساب اینستاگرام شما ممکن است ایده بینظیری به نظر برسد ولی پس از خواندن این مقاله ممکن است نظرتان کاملا تغییر کند
قبل از ادامه مطلب اعلام میکنم که این مقاله و دلایلی که در آن بیان کردهام که استخدام یک ادمین اینستاگرام چندان هم ایده خوبی نیست، برای همه ممکن است مناسب نباشد.
تمرکز من در زمان تهیه این مقاله بر روی کسب و کارهایی که تصمیم دارند اینستاگرام را به پایگاه برند خود در فضای آنلاین تبدیل کنند بوده است.
پس مثلا اگر شما یک حساب شخصی در اینستاگرام دارید و یا اصلا موضوع برندینگ و ساخت پلتفرم و سیستم برای کسب و کار شما چندان مهم نیست و هدفتان این است که مدتی در این فضا فعالیت کنید و بعد معلوم نیست که چه تصمیمی بگیرید، آنگاه این مطلب برای شما مناسب نخواهد بود.
یا اگر نگاه شما به پلتفرمهای سوشال و مخصوصا اینستاگرام صرفا به عنوان یک محیط تبلیغاتی است و فکر میکنید با انتشار محتوا برای معرفی محصولات و خدماتتان و پست گذاری در مورد تخفیفها و قیمتها قرار است کسب و کار شما در اینستاگرام متحول شود، این مقاله برای شما هم مناسب نیست.
پس با این فرض که شما صاحب یک کسب و کار کوچک و نوپا هستید و یا یک کارآفرین هستید که میدانید پلتفرمهای سوشال مدیا نه برای تبلیغات و فروش بلکه برای ساخت کامیونیتی، ارتباط و تعامل با مخاطب، ایجاد ارزش با تولید محتوای فاخر و ساخت یک بستر ارتباطی با مخاطب طراحی شدهاند، آنگاه حتما این مطلب را تا انتها بخوانید.
من چند دلیل خیلی واضح را انتخاب کردهام و بدون حاشیه و توضیحات اضافی آنها را برای شما لیست میکنم. ممکن است برخی از این دلیلها نیاز به توضیحات بیشتر داشته باشد که بنا بر فیدبک شما در مقالههای بعدی به آنها خواهم پرداخت. ولی فعلا با یک لیست ساده ذهن شما را با موضوع ادمین اینستاگرام و اینکه چرا دوران آنها به سر آمده ادامه میدهم.
نکته مهم: هدف من از این مقاله کم ارزش کردن خدمات با کیفیتی که ممکن است توسط شرکتها و افراد برای مدیریت حساب اینستاگرام ارائه شود نیست. قصد من آشنا سازی مدیران کسب و کارها با جنبههای مختلف استخدام یک ادمین اینستاگرام است. قطعا، برداشت و تصمیم نهایی بر عهده خواننده مطلب خواهد بود.
۱. نبود کنترل: شما وقتی یک مدیر برای اینستاگرام خود استخدام میکنید، به او کنترل کامل بر حساب اینستاگرام خود میدهید. این بدان معناست که این فرد توانایی انتشار محتوا، نظر دادن و تعامل با فالوورهای شما را خواهد داشت. که این ممکن است هم جذاب و همچنین میتواند خطرناک باشد. اگر ادمین یک خطایی کرده و یا یک مطلبی را که با ارزشهای برند شما همخوانی ندارد، ارسال کند، ممکن است آسیبهای جدی به برند شما وارد کند.
۲. هزینه: البته منظورم از هزینه فقط قیمت خدمات یک ادمین اینستاگرام نیست. در کانادا شاید بتوانید با هزینه اندک و ماهانه ۳۵۰دلار هم یک ادمین استخدام کنید. ولی نوع خدماتی که این افراد میدهند معمولا به طراحی چند پست و ارسال در حساب اینستاگرام محدود میشود. قیمت گذاریها معمولا بر اساس تعداد پستها در هفته و یا در ماه اعلام میشوند. البته ممکن است در کنار پستگذاری، خدمات دیگری مثل پیدا کردن هشتگ، نوشتن کپشن و تعامل با مخاطب هم اضافه شود ولی از نظر من این خدمات جانبی اکثرا به صورت کپی/پیست است و ارزش افزودهای برای برند شما نخواهد داشت. بنا بر این طراحی چند پست و انتشار در اینستاگرام با هزینه ۳۵۰دلار، خدمات گرانی محسوب میشود.
۳. برند بیتربیت: شما نمیتوانید تربیت کودک خود را تماما به موسسه یا افراد دیگر بسپارید. کودک باید در چارچوب ارزشها و فرهنگ و تربیت خانواده رشد کند. حساب اینستاگرام شا باید صدای برند شما باشد نه صدای ادمین اینستاگرام شما! لحن ارتباط شما با مخاطبینتان، شناخت نیازهای واقعی آنها، پاسخگویی دقیق به آنها، هیچکدام توسط ادمین اینستاگرام شما قابل انجام نخواهد بود.
۴. تعهد زمانی: مدیریت یک حساب اینستاگرام میتواند کاری زمانبر باشد، به خصوص اگر سعی دارید با پاسخگویی به تعاملها و انتشار مطالب به طور منظم فعالیت کنید. اگر زمانی برای مدیریت حساب خود ندارید، شاید استخدام یک ادمین اینستاگرام بهانه خوبی باشد ولی واقعیت این است که او همزمان در حال مدیریت چندین حساب دیگر در موضوعات بسیار متنوع و مختلف است و قطعا نمیتواند زمان کافی و ارزشمند برای برند شما اختصاص بدهد. اگر واقعا آنقدر سرتان شلوغ است که نمیتوانید روزی یک پست و پاسخ به چند کامنت را مدیریت کنید، اصلا شاید نیازی به حضور در اینستاگرام هم نداشته باشید!
۵. امنیت بی امنیت: ادمین اینستاگرام شما باید خیلی امین باشد در غیر اینصورت احتمال به خطر افتادن حساب اینستاگرام شما بسیار جدی خواهد بود. تصور کنید پس از مدتی که حساب شما فعال بوده و فالوورهایی به دست آوردهاید، ناگهان حساب شما از دسترس خارج شود. بله میدانم که ادمینها هم حرفهای و متعهد هستند. ولی بیایید با هم روراست باشیم. قرار نیست داستان علمی تخیلی با هم بخوانیم. ما داریم در مورد برند کسب و کار شما صحبت میکنیم و شما حتما باید با وسواس به این موضوع نگاه کنید. حتی اگر یک ادمین شخصا قصد وارد کردن زیان به برند شما را نداشته باشد، تصور کنید یک فریلنسر در یک کشور دیگر، بر روی گوشی موبایل خود چند حساب اینستاگرام را مدیریت میکند و ممکن است افرادی هم به همان موبایل دسترسی داشته باشند. خلاصه عرض کنم این سیستم دیر یا زود مشکل ساز خواهد شد.
۶. نیاز به مدیر امنیت نداریم: حالا که صحبت از امنیت شد، ممکن است بگویید برخی از ادمینهای اینستاگرام کلا کارشان ایمن سازی اکانت ما است. من در این مورد مطالبی را قبلا منتشر کردهام و گفتهام که از نظر اینستاگرام اگر کسی خودش را ادمین حفظ امنیت حسابهای اینستاگرام معرفی کند حسابش در اینستاگرام مسدود خواهد شد. ما چنین تخصصی اصلا نیاز نداریم و اگر کسی چنین خدماتی ارائه میدهد قطعا از سادگی و عدم دانش افراد سوء استفاده میکند. پلتفرم اینستاگرام تنظیمات کافی برای حفظ امنیت دارد و هرکسی میتواند از اکانت خود مراقبت کند و نیازی به ادمین حفظ امنیت وجود ندارد.
۷. شما کجا ادمین کجا: و این دقیقا همین جایی است که کسب و کارهای کانادایی بیشترین ضربه را میخورند. استخدام یک ادمین اینستاگرام که خارج از جغرافیای کسب و کار شما است مثلا در هند، فیلیپین، ایران و سایر کشورها زندگی میکند و همزمان با شما در کانادا، او از کشور خودش به حساب شما وارد میشود، بدترین کاری است که یک مدیر میتواند با برند خود انجام بدهد. این موضوع را میتوانیم از زاویههای مختلفی بررسی کنیم ولی نه در این مقاله. ولی حتما خودتان خوب به این نکته توجه کنید. محل جغرافیایی ادمین اینستاگرام شما بسیار پارامتر مهمی است. آن را دستکم نگیرید.
۸. کنوا، بلای جان ادمینها: شاید بگویید طراحی پستهای اینستاگرام میتواند پیچیده باشد، نیاز به دانش طراحی دارد، نیاز به استفاده از ابزارهای پیچیده و گران مثل فوتوشاپ دارد و خلاصه اصلا کار من به عنوان مدیر یک کسب و کار نیست. این طرز فکر مربوط به قبل از سال ۲۰۱۲ است ک کنوا وارد بازار شد. از آن زمان، طراحی پستهای سوشال مدیا از نوشتن یک متن در مایکروسافت ورد هم سادهتر شد و اصلا کنوا آمد تا مدیران کسب و کارها خودشان گلیمشان را از آب بکشند. شما با هزینه سالانه ۲۰۰دلار کانادا میتوانید یک حساب کنوا داشته باشید و خودتان و ۴ نفر دیگر از آن استفاده کنید. شما نه تنها در کنوا میتوانید پست اینستاگرام بسازید بلکه میتوانید تقویم محتوایی درست کنید و حتی پستهای خود را برای انتشار خودکار، در همه پلتفرمهای معروف، زمانبندی کنید.
منتظر کامنتهای شما هستم.
اگر مطلب را دوست داشتید لطفا به دیگران هم معرفی کنید:
موفق باشید،
محمود از تورنتو.