ایمیل حتما خواهد مُرد، اگر اشتباههای من را تکرار کنید
بیایید بدون تعصب ببینیم آیا ایمیل واقعا مرده و بیخاصیت است و یا یک ابزار قوی و رو به رشد برای کسب و کارها است
ایمیل بسیار زنده و سرحال است و همیشه خواهد بود
من همیشه میخندم وقتی مردم میگویند که ایمیل مرده است. ایمیل نمرده است، قوی تر از همیشه است و من میگویم که در واقع اهمیت آن افزایش هم مییابد.
آیا نرخ تحویل مشکل دارد؟ بله، همیشه مشکل داشته. همیشه هم خواهد داشت.
آیا حواس مردم بیشتر از همیشه پرت شده است؟ البته.
آیا نرخ بازکردن ایمیل کاهش یافته و شکایات مربوط به هرزنامهها سر به فلک کشیده است؟ بله، برای برخی از کسب و کارها.
اما به صندوق ایمیل خود نگاهی بیندازید. اگر ایمیل مرده است، پس چرا ایمیل همه جا هست؟
نوشتن یک فرایند مکانیکی است نه عاشقانه
نویسندگی بر خلاف آنچه تصور میکنید و مخصوصا برای ما ایرانیان که همیشه همه کارهایمان با ادبیات و شعر و عرفان قاطی بوده، یک کار عشقی و عاطفی نیست. اتفاقا بهترین نویسندگان دنیا وقتی تصمیم میگیرند یک متن فروش ۵۰۰۰ کلمهای بنویسند، شمع روشن نمیکنند و فضا را با یک لیوان شراب عارفانه نمیکنند. آنها محکم بر روی صندلی مینشینند و مانند یک مکانیک و یا یک مهندس شروع به طراحی و ساخت یک ایمیل تاثیر گذار میکنند.
این فرآیند کمتر در مورد الهام و رویا پردازی و بیشتر در مورد تولید پیامهای فروش قانع کننده بر اساس فرمولهای آزمایش شده و اثبات شده است.
همه ایمیلها از یک فرمول پیروی میکنند
- عنوان یا همان موضوع ایمیل
- داستان / قلاب / سرنخ
- توالی مطالب
- فراخوانی برای اقدام به عمل
این یک ساختار ثابت شده برای متقاعد کردن مخاطب هنگام فروش با ایمیل است.
وقتی شروع به نوشتن میکنید، همین ساختار ساده را در نظر بگیرید و سعی کنید جاهای خالی را پر کنید.
موضوع ایمیل بسیار مهم است
من برای مدتها ۹۰ درصد از زمان نوشتنم را روی متن ایمیل متمرکز میکردم و فقط ۱۰ درصد از مواقع نگران موضوع ایمیل بودم.
اما کم کم این نسبت را تغییر دادم.
درصد زیادی از زمان خود را صرف نوشتن موضوع و زمان کمتری به متن ایمیل فکر میکنم.
آیا باید به این نسبتها محکم و جدی بچسبیم؟ من اینطور فکر نمیکنم و این درصدها فقط برای مثال است. اما نکته اینجا است که ایده اصلی هر ایمیل که در موضوع آن ظاهر میشود، بسیار مهم است.
تا زمانی که ایمیل شما باز نشود، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و موضوع ایمیل عامل مهمی است که باعث میشود دریافت کننده ایمیل آن را باز کند یا حذف کند.
نسبت باز شدن ایمیلها معیار قطعی کیفیت نیست اما موضوع ایمیل عاملی است که گفتگو با مشتری احتمالی شما را آغاز میکند.
موضوع کوتاه معمولا بهتر کار میکند
با بررسیهایی که انجام شده، ایمیل هایی که موضوع آنها حدود ۱۰ تا ۱۱ کلمه هستند، بهتر از بقیه ایمیلها عمل میکنند.
مخصوصا دقت کنیم که بیشتر خوانندگان ایمیلهای ما آنها را در گوشی موبایل باز میکنند و هرچه موضوع کوتاهتر باشد، بهتر است.
من این را چندین بار آزمایش کردهام، و خطوط موضوعی کوتاهتر معمولاً کمی بهتر عمل میکنند.
همچنین دقت کنیم که مغز انسان اطلاعات را به صورت تکههای جدا پردازش میکند.
بنابراین هرچه کمتر از کلمات استفاده کنید، پردازش آن آسانتر است.
به قولی: بیشترین مطلب را با کمترین کلمات بیان کنیم.
کنجکاوی پادشاه است
بهترین فرمولهای موضوع ایمیل که من تا به حال استفاده کردهام ترکیبی از کنجکاوی + فایده است.
تقریباً برای هر موضوعی که مینویسم سعی میکنم از این فرمول استفاده کنم.
این الگو فوق العاده قدرتمند است.
افراد روی ایمیلهایی کلیک میکنند که موضوعشان آنها را کنجکاو میکند. حتی بیشتر از موضوعاتی که مستقیما به یک فایده برای آنها اشاره میکند.
به تمام عناوین مورد استفاده در اخبار و همه تبلیغاتی که در سراسر اینترنت میبینید نگاه کنید.
آن عناوین کنجکاو کننده بسیار خوب عمل میکنند.
داستانها به فروش میرسانند
بله همه قبول داریم که داستانها به فروش میرسانند و ایمیل بهترین مدیا برای داستان نویسی است.
هر بار که داستانی را در ایمیل میخوانیم، تاثیر مثبت آن را به وضوح میبینم.
دلیلش این نیست که همه داستانها خوب هستند. تاثیر داستان به این دلیل است که انسانها شنیدن داستانها را دوست دارند.
دستانها از قدیمیترین ابزارهای برقراری ارتباط بین انسان بوده است و از دوران غار نشینی شروع شده است و هنوز هم قویترین و جذابترین ابزار ارتباطی است.
ماهیت انسان تغییر نکرده است و هرگز نخواهد کرد.
داستانها میفروشند، بیشتر از بسیاری از فرمولهای دیگر.
وقتی پیام فروش خود را با یک داستان بیان میکنیم، به مشتری بالقوه کمک میکنیم تا خود را در آن داستان تصور کند و پیام ما را بهتر متوجه شود.
هرچه لحن ما شخصی تر باشد، بهتر است
هرچه بتوانیم لحن صدای خود را از طریق ایمیل به یک مکالمه فرد به فرد نزدیک کنیم، بهتر است.
البته این کار همیشه آسان نیست. به خصوص زمانی که در حال نوشتن ایمیلی هستیم که قرار است برای بیش از ۵۰۰۰۰ نفر ارسال شود.
اما اگر بتوانیم به این حالت فکر کنیم که در حال گفتگوی تک به تک با یک مشتری بالقوه هستیم، حال و هوا و جریان ایمیل در ذهن مشتری بالقوه ما بهتر شکل خواهد گرفت.
ایده بزرگ، مهمتر از مهارت نوشتن است
من یک نویسنده استثنایی نیستم. اما ایدههای بزرگی به ذهنم میرسد. و به همین دلیل است که معمولا محتوای من برای مخاطب من جذاب و متمایز است. فیدبکهایی که دریافت میکنم این است که محتوای من «متفاوت» است. این تفاوت به ایده پشت هر پیام مرتبط است.
چیزی که همیشه باید به خاطر بسپاریم این است که ایده بزرگ، فروش را به همراه خواهد داشت.
ما فقط باید ایدهای داشته باشیم که به اندازه کافی قدرتمند باشد که مخاطب را ترقیب به کلیک روی دکمه خرید کند.
اگر نوشته شما کامل و عالی نیست نگران نباشید. حتی ممکن است یک یا دو اشتباه تایپی هم داشته باشید، حتی این هم چندان مهم نیست.
مردم به دلیل ایده بزرگی که شما در ذهنشان کاشتهاید، از شما خرید میکنند.
وظیفه شما این است که آنها را وادار به کلیک کردن کنید
هدف نهایی و آرزوی هر کپیرایتر این است که مخاطبین روی دکمه خرید کلیک کنند.
من مدتی با این ایده مشکل داشتم و فکر می کردم متن ایمیل من بسیار مهمتر از همه چیز است.
این طرز فکر باعث میشود ما متنهای خوبی بنویسیم و برای مخاطبین هم بسیار جذاب باشد و خیلی چیزهای جدیدی هم یاد بگیرند ولی دلیل برای کلیک روی دکمه خرید به آنها نمیدهد.
حالا تمرکز من روی الهام بخشیدن به مخاطب هدف خاصی است که در نهایت تشویق به کلیک روی دکمه خرید (و یا هر دکمه اقدام به عمل مهم دیگری) شود.
دقت کنیم که فروش، در ایمیل اتفاق نمیافتد. بنا بر این خیلی هم نباید در فشار به مخاطب برای خرید فوری تمرکز کنیم.
فروش در صفحات فروش اتفاق خواهد افتاد. بنابر این وظیفه ایمیل، ایجاد تمایل به کلیک روی دکمه خرید است.
اجازه دهید صفحه فروش شما، بقیه کارهای فروش را انجام دهد.
هر چه تعداد لینک ها بیشتر باشد بهتر است
من قبلاً فکر میکردم که اگر نسخه من به اندازه کافی خوب باشد، مردم تا آخر آن را میخوانند.
بنابر این معمولا لینک به وب سایت یا شبکههای اجتماعی را در انتهای ایمیل قرار میدهم.
ولی حالا متوجه شدهام که وجود لینکهای مختلف در داخل متن ایمیل هم بسیار مهم است. سعی کنید در متن ایمیل به جاهایی لینک بدهید که مخاطب در آن صفحات محتوای مکمل و آموزنده بیشتری پیدا کند.
با این کار نرخ کلیک افزایش خواهد یافت و اگر آن صفحات هم درست طراحی شده باشند، احتمال خرید هم بیشتر خواهد شد.
قطعا این لیست همه نقاط قوت ایمیل نیست. البته من کمی هم از نقاط ضعف ایمیل گفتم ولی واقعا صحبت در مورد ایمیل و ایمیل مارکتینگ و اهمیت آن برای کسب و کارها یک موضوع همیشگی و بیانتها است و باید بدون تعصب و تمرکز بر شایعهها به آن نگاه کنیم تا بتوانیم تصمیم درستی برای قرار دادن ایمیل مارکتینگ در استراتژی بازاریابی دیجیتال خود داشته باشیم.
موفق باشید،
محمود از تورنتو.