قبل از پرداختن به داستان بهمن، پاسخ معمایی که در اینستاگرام مطرح کردهام را در این شماره میدهم. من تصویر زیر را در اینستاگرام منتشر کردم و از کاربران خواستم تا با یک پاککن بخشهای اضافی آن را پاک کنند. در انتهای همین شماره خبرنامه پاسخ صحیح را هم قرار دادهام.
خبری که این روزها یعنی در شروع ماه مارچ ۲۰۲۴ در فضای مجازی تورنتو پیچیده، دریافت تقدیرنامه ویژه از تیم «جوایز پارسی» توسط بهمن نصیری است و همه جا سخن از فعالیتهای او برای جامعه فارسی زبان کانادا و مخصوصا تورنتو است.
در اين مراسم، از آقای "بهمن نصيری"، موسس و رييس هيات مديره كلوپ كارآفرينان ايراني كانادا به پاس زحمات ايشان در مسير رشد و تعالی كلوپ كارآفرينان و كمكهای بی دريغ ايشان به كارآفرينان ايرانی در كانادا، قدرداني گرديده است.
اما این داستان چه ارتباطی با مارکتینگ دارد؟
از نظر من آنچه باعث ایفای چنین نقشی توسط بهمن نصیری شده است، چه خود او از این موضوع آگاه بوده باشد یا نه، تماما بر یکی از مهمترین پایههای مارکتینگ سوار بوده است و آن عبارت است از تولید محتوا.
شاید بگویید ساخت برند شخصی عامل مهمتری بوده است ولی من قبول ندارم. به نظر من در دنیای امروز هیچ برندی چه شخصی و چه شرکتی، بدون تولید محتوا، شکل نمیگیرد.
محتوا، محور اصلی فعالیت برندسازی است و در این میان بهمن نصیری دو ابزار قوی در خدمت خود داشته و دارد:
۱-تولید محتوای مفید: او با اجرای انواع برنامههای آموزشی، اطلاع رسانی، نتورگینگ و بیزنسی در قالب جلسات حضوری و غیر حضوری، جایگاه قوی به عنوان یک هماهنگ کننده و گردآورنده محتوای مفید و مخاطب پسند برای خود ساخته است.
این روش او نشان داده است که در کنار تولید محتوا، فعالیتهای شناسایی و گردآوری محتوا سازان دیگر هم بسیار مهم است. هرچند خود او در همه جلسات به عنوان سخنران اصلی نبوده است ولی کسانی که در این جلسات به دعوت و اعتبار بهمن نصیری سخنرانی کردهاند، همیشه محتوای عالی ارائه دادهاند و این محتوا در کارنامه بهمن درج شده است.
باید اضافه کنم که این فرایند تولید محتوا اگر با پشتکار و تداوم همراه نمیبود، هرگز این چنین نمیدرخشید. در این مسیر، همت والای نصیری در این افتخار آفرینی نقش بسیار کلیدی داشته است.
۲-مالکیت یک رسانه رسمی سنتی: در اختیار داشتن رسانه ویژنتو که از نظر من یک رسانه با ساختار سنتی شبیه همه مجلههای آنلاینی است که سعی میکند قشر سن بالای جامعه ایرانی در کانادا را تحت پوشش قرار دهد. درست است که این رسانه توسط تیم جوان به رهبری محمد نادی مدیریت میشود ولی حس و حال این رسانه، از فضای پر جنب و جوش رسانههای امروزی فاصله دارد. من ایرادی در این موضوع نمیبینم و به نظرم این رسانه در مسیر رشد قرار دارد.
به هر حال هر دوی این ابزارها در کنار خلق و خوی دوستانه، مهربان، و دلسوز نصیری باعث شده تا او در رده افراد تاثیرگذار در جامعه ایرانی-کانادایی بدرخشد.
به نظر من کوچک بودن اندازه جامعه ایرانی در کانادا بر همه فعالیتهای برندسازی شخصی و شرکتی ما سایه انداخته است و شاید اگر ایرانیان تاثیرگذار مثل بهمن نصیری در فضایی خارج از محدوده جامعه فارسی زبان فعالیت میکردند، دهها و یا صدها بار بیشتر دیده میشدند. با این حال، دغدغه بسیاری از این افراد این است که با در اختیار داشتن حداقل منابع مادی و معنوی، در حد توانشان برای جامعه ایرانی کانادا کار مثبتی انجام دهند و بهمن نصیری در این مسیر، نمونه واقعی یک کارآفرین موفق را به نمایش گذاشته است.
من از سال ۲۰۱۹ شخصا با او کار کردهام و به نظرم نمونه افرادی شبیه او در جامعه ایرانی کانادا بسیار محدود است. من به نوبه خودم به او تبریک میگویم و امیدوارم موفقیتهای بیشتری از او را شاهد باشیم.
این هم پاسخ صحیح به معمای اینستاگرامی:
موفق باشید،
محمود از تورنتو.
عالی بود جناب بشاش عزیز
این مژده را بدهم که به زودی مجله ویژنتو پلاس با محتوای تولیدی فاخر زیر نظر جناب بهمن نصیری رونمایی خواهد شد و مجله ویژنتو سرعت بیشتری خواهد گرفت.
باز هم سپاس از تلاش و آموزش های شما که همراه مجله ویژنتو و جناب نصیری بودید و هستید
ارادتمند
محمد نادی