سابستک چیست - قسمت اول
چرا سابستک قرار است آینده سوشال مدیا را تغییر دهد و چرا کاناداییها باید آن را جدی بگیرند؟
سابستک (Substack.com) یک پلتفرم خبرنامه الکترونیک و وبلاگ نویسی فوق العاده محبوب است. پس اگر شما عاشق پلتفرمهایی مثل اینستاگرام و تیکتاک هستید، خواندن این مقاله برای شما جذابیتی نخواهد داشت و شاید حتی باور این همه قدرت در یک سیستم خبرنامه الکترونیک و وبلاگ نویسی برای افرادی مثل شما سخت و غیر ممکن هم باشد. ولی ادامه این مطلب آنقدر جذاب خواهد بود که هر نوع مخاطبی را میتواند با خود همراه کند.
مخصوصا اگر شما مدیر یک کسب و کار نوپا در کانادا و یا یک کارآفرین و تولید کننده محتوا هستید، قطعا دیر یا زود ورود به سابستک جزو انتخابهای مهم شما قرار خواهد گرفت. پس شاید برای کوتاه کردن این زمان و جلوگیری از عقب افتادگی از رقبا، بد نباشد تا انتهای این مطلب چند قسمتی با من همراه باشید.
ولی چرا روی صاحبین کسب و کار و کارآفرینها در کانادا تاکید میکنم؟ قطعا هر پلتفرمی دارای نقاط ضعف و قوتی است که برخی از آنها به نوع مخاطب و نگرش آنها و میزان دسترسی آنها به پلتفرم هم وابسته است. مثلا اگر ما از پلتفرم تیکتاک صحبت کنیم، کشور محل اقامت کاربر و محدودیتهای دسترسی آنها به پلتفرم، پارامتر مهمی خواهد بود.
در مورد خبرنامه الکترونیک مخصوصا، و باید عرض کنم متاسفانه، به دلیل کم کاری زیاد هم از جهت ایجاد بسترهای فنی لازم و هم از جهت فرهنگسازی اشتباه در کشورمان، با مقاومت و نگاه مشکوک مخاطبین طرف هستیم. همچنین در بخشهایی از این مطلب که صحبت از درآمدزایی از سابستک میشود، عدم کارآیی پلتفرم برای کاربران داخل ایران شدیدتر به چشم خواهد آمد و به همین دلایل، شاید محتوای این مطلب چند قسمتی برای مخاطبین فارسی زبان خارج از کانادا چندان جذابیت نداشته باشد.
حال بیایید ببینیم سابستک چیست و واقعا چه امکاناتی دارد و استفاده از آن در عمل چقدر آسان است که این همه سر و صدا به راه انداخته است؟
و فارغ از همه تمایزهای فنی و امکانات سابستک، ببینیم اصلا برای کسب و کار شما چه تمایزاتی ایجاد خواهد کرد و چرا باید حتما در استراتژی بازاریابی دیجیتال شما قرار داشته باشد.
سابستک به زبان ساده
اکنون در دهه 2020، پلتفرمهای زیادی برای ایجاد و اشتراکگذاری محتوا وجود دارد که بررسی و در نظر گرفتن همه گزینهها، میتواند بسیار گیجکننده و حتی غیر ممکن باشد.
برای ویدیو، یوتیوب و ویمیو (Vimeo)، برای موسیقی Spotify و Soundcloud، و برای پادکست، خدای من، لیست به شکل عجیبی طولانی است. حالا در کنار این پلتفرمهای اشتراک گذاری، شبکههای اجتماعی متعدد را هم در نظر بگیرید که هر کدام امکان بارگذاری محتوای طولانی و مفصل را به ما میدهند. مثلا در کنار پلتفرم یوتیوب، امکان پستگذاری ویدئوهای چند ساعته در اینستاگرام هم وجود دارد.
با این حال، تا همین اواخر، نویسندگان، روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان احساس می کردند کمی عقب ماندهاند و پلتفرم جامع و قوی برای کارشان وجود ندارد.
درست است که هر نویسنده و تولید کننده محتوایی میتواند و یا بهتر است بگویم که باید یک وبسایت شخصی داشته باشد و مانند من مطالب و پادکستهایش را در آن منتشر کند ولی داشتن یک وب سایت تمام ماجرا نیست. تولید کنندگان محتوا نیاز به حمایت فنی، امکاناتی برای صحبت و همفکری با جهان، و همچنین بستر انتقال درآمد دارند. یک وب سایت که معمولا مانند یک جزیره دور افتاده است، همیشه راه کار جذابی برای فعالیتهای حرفهای نیست.
خلاصه اینکه سابستک خلق شد و همه ماجرا را تغییر داد... و اغراق نیست اگر بگویم که کلا بازی را تغییر داده است.
امروزه، اگر شما خواننده رسانههایی مانند نیویورک تایمز یا گاردین باشید (کاشکی میتوانستم چند رسانه فارسی زبان را هم مطرح کنم)، متوجه شدهاید که این امکان که نویسنده محبوب شما در این رسانهها، خودش هم یک حساب سابستک داشته باشد و شما بتوانید با پرداخت مبلغی ماهانه مطالب اختصاصی او را بخوانید، بسیار زیاد است. شما با مبلغی که به نویسنده محبوب خود میپردازید، هم او را برای ادامه تولید محتوا حمایت و تشویق میکنید، هم مطالب او را مستقیم در صندوق پست الکترونیک خود دریافت میکنید، و هم فارغ از ازدهام و شلوغی رسانههای غول پیکر، محتوا را مصرف میکنید.
کسانی که در حال حاضر مخاطبان زیادی در سایر پلتفرمها دارند میتوانند درآمد خود را از این طریق چندین برابر افزایش دهند. در واقع، 10 نویسنده برتر Substack مجموعا بیش از 20 میلیون دلار در سال درآمد دارند.
برای آن دسته از ما که در حال حاضر مخاطبان انبوه و وفاداری نداریم، این ممکن است رویایی به نظر برسد. اما هنوز دلایل زیادی وجود دارد که Substack میتواند برای افراد خلاق و کارآفرینانی که حرفهایی برای گفتن و محتوایی برای به اشتراک گذاشتن دارند، مفید باشد.
سابستک برای افراد خلاق و کارآفرینان چه دستاورد خاصی دارد
من دوباره روی مخاطبین و تازهواردین به کانادا تمرکز میکنم چون مثال بعدی میتواند برای این دسته از افراد جذاب باشد. مخصوصا کسانی که در ماههای اول مهاجرت به کانادا هستند، همیشه به راهاندازی کسب و کار شخصی خود فکر میکنند. برای آنها (که خودم هم یکی از همین افراد هستم) پس از ورود به کانادا و دیدن امکانات، حمایتها، و تسهیلات متعدد دولتی و غیر دولتی، شاید حتی تا سالها بعد با اینکه درحال کار برای دیگران هستند و درآمد کافی هم دارند، رویای شروع کسب و کار شخصی و یا ایجاد درآمدهای کناری، همیشه گوشه ذهنشان جا خوش خواهد کرد.
حال تصور کنید که علاقه خاصی به یک موضوع دارید و حتی به صورت سرگرمی میتوانید در مورد آن محتوا تولید کنید. البته منظورم از سرگرمی واقعا تفریح و سرگرمی نیست بلکه منظورم به عنوان یک کار و فعالیت جانبی است. مثلا اگر شما یک فروشنده خدمات بیمه هستید و به عنوان نماینده یک شرکت خاص بیمه در کانادا فعالیت میکنید، میتوانید در کنار فعالیتهای روزانه خود، مدتی را هم برای نوشتن در مورد خدمات و صنعت بیمه برای گروه خاصی از مخاطبینتان وقت صرف کنید.
یا اگر شما در کار پخت و پز کیک و شیرینی و غذای خانگی هستید و حتی مغازه خودتان را دارید، میتوانید برای مخاطبین خودتان محتوای جذاب و آموزشی منتشر کنید.
اگر در زمینه گل و گیاه فعالیت دارید، صنایع دستساز تولید میکنید، متخصص وامهای تجاری هستید، معلم مدرسه هستید، در کار تعمیرات خانه فعالیت میکنید، اگر یک متخصص رواندرمانگر هستید، و خلاصه در هر زمینه تخصصی که مشغول به کار هستید، هنوز میتوانید به عنوان یک فعالیت جانبی (که محرمانه به شما میگویم که پتانسیل تبدیل به کار اصلی شما را هم دارد) محتوای ارزشمند و آموزنده تولید کنید. و من به شما قول میدهم که برای محتوای خوب و آموزنده، همیشه افرادی وجود دارند که مطالب شما را بخوانند و به مخاطبین وفادار شما تبدیل شوند.
حالا فرض کنید که میتوانید مثلاً 50 نفر را متقاعد کنید که با پرداخت فقط 5 دلار در ماه در محتوای شما مشترک شوند. بعد از محاسبه همه کارمزدها، جمع این مبلغ بیش از 200 دلار است که هر ماه به صورت خودکار به حساب بانکی شما واریز میشود، فقط برای نوشتن در مورد چیزی که دوست دارید.
حالا فرض کنید که پس از چند ماه فعالیت این ۵۰ نفر به ۱۰۰ یا ۲۰۰ یا ۵۰۰ نفر افزایش پیدا کنند. خودتان محاسبات را انجام دهید و بعد فکر کنید آیا پلتفرم مشابهی با این میزان پاداش فقط برای انجام کاری که دوست دارید وجود دارد؟
دوباره این جمله را مینویسم:
کسانی که در حال حاضر مخاطبان زیادی در سایر پلتفرمها دارند میتوانند درآمد خود را از این طریق دو، سه یا چهار برابر کنند. در واقع، 10 نویسنده برتر Substack مجموعا بیش از 20 میلیون دلار در سال درآمد دارند.
البته این را هم در نظر داشته باشید که در واقع اجباری به دریافت هزینه برای خبرنامههای Substack ندارید. بنابر این، اگر استراتژی خاصی برای دریافت وجه برای خبرنامه ندارید و فقط به راهاندازی یک خبرنامه رایگان فکر میکنید، به عنوان مثال برای تبلیغ برند شخصی و معرفی خلاقیت و تخصص خودتان، سابستک راه آسانی برای انجام این کار ارائه میدهد که هزینهای هم برای شما ندارد. درواقع تمامی خدمات سابستک برای تولید کنندگان و نویسندگان محتوا، رایگان است.
از آنجایی که Substack به طور خودکار پستهای شما را به صورت آنلاین بایگانی میکند، به طور پیش فرض به عنوان یکی از بهترین پلتفرمهای وبلاگ نویسی رایگان هم عمل میکند. و به طرز هیجان انگیزی، شما مالک محتوای معنوی (Intellectual Property - IP) و لیست مخاطبین خود هستید. هر زمان تصمیم بگیرید می توانید سابستک را ترک کنید و همه چیز را با خود ببرید.
حالا ببینیم استفاده از Substack در عمل چقدر آسان است. قطعا چون خودم مدت زیادی است که در سابستک فعالیت دارم، میتوانم در این مورد اطلاعات و تجربه خودم را با شما به اشتراک بگذارم.
ادامه این مطلب را در شماره بعدی بخوانید...
موفق باشید،
محمود از تورنتو💐