آیا باید در اسباب بازی جدیدی به نام تردز فعالیت کنیم؟
و این فرمولی است که برای همه اسباب بازیهای آینده هم صادق است
اگر شما در غارهای کلیمانجارو و یا جنگلهای آمازون هم که ساکن باشید، حتما نام ابزار سوشال مدیای جدید شرکت متا به نام تردز (Threads) را شنیدهاید.
و حتما هم خیلی به گوشتان میخورد که اسم آن به فارسی تردز نیست و ثردز صحیح آن است. و برای من این موضوع کمترین ارزشی ندارد چون به نظرم شما یک اسم را میتوانید آن طور که راحت ترهستید تلفظ کنید و قانون خاصی هم نمیتواند شما را مجبور کند. باور کن خود خارجیها هم تردز را راحتتر تلفظ میکنند. پس این جنجال را تمامش کنیم، همینجا!
خب البته حتما در این تاریخ که خبرنامه دیجیتاک منتشر شده است خبر دارید که وضعیت تردز چندان جالب نیست و میزان محبوبیت آن کاهش پیدا کرده است. ولی شاید در زمان خواندن این خبرنامه، موضوع فرق کرده باشد. به هر حال همه شبکههای اجتماعی در زمان فعالیت خود پستی و بلندیهای زیادی را تحمل میکنند تا کم کم جایگاه اصلی خود را پیدا کنند.
خب حالا به سوال اصلی که ذهن همه ما تولیدکنندگان محتوا را به خود مشغول کرده است بپردازیم: آیا همه ما تولید کنندگان محتوا باید به استفاده از تردز رو بیاوریم و آن را هم در لیست پلتفرمهای توزیع محتوای خود قرار دهیم؟
نکته اصلی که باید درنظر داشته باشیم این است که همینطور بی پایه و اساس نمیتوانیم در مورد انتخاب تردز و هر شبکه اجتماعی دیگری نظر بدهیم و در یک تصمیم سریع و یا با اثرپذیری از گفتههای دیگران و یا رویکرد عمومی جامعه، به استفاده یا عدم استفاده از آن رای بدهیم. این رفتار حرفهای نیست و ممکن است عواقبی برای ما داشته باشد.
پس ببینیم چه پارامترهایی را برای تصمیم گیری باید مورد توجه قرار دهیم.
و به این موضوع هم توجه کنیم که علاوه بر بررسی و امکان سنجی برای شروع فعالیت، به امکان رشد و گسترش فعالیتهایمان به عنوان یک کپیرایتر یا نویسنده هم باید دقت کنیم.
ما میتوانیم به سه عامل بسیار مهم که به ما در این تصمیم گیری کمک میکنند توجه کنیم:
۱- میزان نفوذ یا همان Reach - این عبارت است از توانایی ما در برقراری ارتباط و دستیابی به مشتریهای بالقوه بیشتر در هر پلتفرم.
۲- ارتباط یا همان Relationships - پتانسیل ایجاد اعتماد در قشر مخاطب مورد نظر.
۳- درآمد یا همان Revenue - که عبارت است از توانایی و پتانسیل پلتفرم در کمک به ما برای کسب درآمد بیشتر.
لطفا به این دیاگرام ساده که در کنوا طراحی کردم دقت کنید:
میزان نفوذ یا همان Reach
میزان نفوذ میتواند طبیعی و بر اساس جلب توجه مخاطب هدف باشد که معمولا با استراتژیهای تولید محتوا انجام پذیر است و یا میتواند غیر طبیعی و بر اساس پرداخت برای تبلیغات باشد.
جلب توجه و ساخت جامعه مخاطب هدف مهمترین سرمایه یک تولید کننده محتوا و یا یک بیزنس است و باید در راس همه امور باشد و زودتر از هر کار دیگری شروع شود.
ولی من معتقد نیستم که الزاما رشد سریع و بیبرنامه هم چندان ایده خوبی باشد. اگر ما خیلی زود خودمان را پخش کنیم یعنی مجبور شویم که با عمق کمتری محتوا تولید کنیم تا به طیف وسیعتری از مخاطب دسترسی پیدا کنیم، قطعا آسیب خواهیم دید.
ارتباط یا همان Relationships
دسترسی به مخاطب بیشتر یک کار بیهوده است وقتی آنها ما را دوست نداشته باشند. پس ما به یک مکانیزم ساخت اعتماد نیاز داریم.
مثلا یک خبرنامه الکترونیک یکی از همین ابزارهای ساخت اعتماد است.
اول اینکه شما در خبرنامه سطح بالای انرژی و دانش خود را به نمایش میگذارید و به عنوان یک مرجع فکری شناخته میشوید. هر دوی اینها باعث جلب اعتماد میشود و ارتباط شکل میگیرد.
دوما، خبرنامه الکترونیک کاملا یک محیط شخصی برای شما است. شبکههای اجتماعی خیلی سطحی هستند و ما معمولا چهره بزک شده خود را به نمایش میگذاریم. ولی ایمیل، حوزه فرماندهی شخصی ما است و میتوانیم در آن، خود واقعی باشیم بدون اینکه قضاوت و مقایسه شویم.
از آنجاییکه یک تولید کننده محتوا حتما باید اعتماد سازی قوی داشته باشد، شما به این حوزه فرماندهی واقعا نیاز دارید. قطعا مدیریت و تولید خبرنامه بسیار سختتر و پیچیدهتر و زمانبر تر از ساخت یک پست در اکس (تویتر سابق) و یا در اینستاگرام است ولی همین تلاش ما، یک حس خوب به مخاطب میدهد که برنده شدن او در اولویت کارهای ما قرار دارد.
درآمد یا همان Revenue
خب این هم که کاملا واضح به نظر میرسد. ولی خیلی از تولیدکنندگان محتوا مثل خود من همیشه نگران این هستیم که چطور باید از سوشال مدیا کسب درآمد کنیم، وقتی محصولی برای ارائه نداریم.
ای کاش کسی چند سال قبل با یادآوری این جمله به من یک سیلی هشدار دهنده زده بود که:
تو اول باید یک چیزی بسازی تا بعد بتونی آن را برای فروش عرضه کنی.
فرمول درآمد زایی ساده است: یک طیف مخاطب را انتخاب کن، وقت آنها را هدر نده، کمک کن که درآمد داشته باشند، کاری کن که موفق شوند و برای این خدمات پول دریافت کن.
ولی یادت باشد:
همیشه داشتن یک پیشنهاد و محصول عالی با قیمت بالاتر بهتر از داشتن چندین محصول یا خدمات کوچک و ضعیف است. ما هرگز قادر به فروش محصولات الکی و بی خاصیت نخواهیم بود و همه زحمات ما هدر خواهد رفت.
تمام اینها را برای این گفتم که برگردیم سر موضوع اصلی این خبرنامه: آیا ما باید فعالیت در تردز (یا هر شبکه اجتماعی دیگر) را شروع کنیم؟ و برای رسیدن به یک پاسخ منطقی و علمی به این سوال، سه عامل مهم که در انتخاب و تصمیم ما باید در نظر گرفته شوند را معرفی کردم.
آیا تردز همه این عوامل را دارد؟ و اگر دارد، اون ناحیه قرمز وسط تقاطع سه دایره بالا، تا چه اندازه بزرگ و یا قابل بزرگ شدن است؟
پاسخ به این سوالها شما را از سردرگمی و احتمالا پریدن در یک استخر آب یخ نجات خواهد داد.
🦩این روزها بچهها با نظارت والدین، محتوای آموزشی و سرگرم کننده را در فضای آنلاین استفاده میکنند. ما هم در «فمیلی فلاک» کلی قصه و آموزش و تفریح و سرگرمی برای کودکان و والدین آنها آماده کردهایم. حتما اینستاگرام ما را ببینید.
👋چگونه حامی دیجیتاک شویم و به تولید کنندگان محتوا کمک کنیم؟
کافی است اینجا را کلیک کنید.
خوندن این مطالب مخصوصا کلمه « جلب اعتماد» که همیشه در همه ابعاد زندگی من نقش بسیار پررنگی داشته، دلیل موفقیتم هست، باعث میشه مطمئن تر ادامه بدم و آقای بشاش ممنونم از شما. من از تردز خوشم نیومد شخصا و اصولا آدمی نیستم دنباله رو هرچیز جدید باشم. اول در موردش میخونم اهل وسوسه شدن نیستم و الان خیالم راحت شد که کار درستی کردم