احتملا برای اولین بار است که از من اصطلاح «فاز دومی» را میشنوید. خب واقعیت این است که قرار است در این مورد بیشتر و بیشتر محتوا تولید کنم و با این اصطلاح بیشتر آشنا شویم.
ولی فعلا در این خبرنامه، این اصطلاح را فراموش کنید و بر موضوع اصلی یعنی کسب درآمد از طریق تولید و فروش محتوای آموزشی آنلاین تمرکز کنید.
یک واقعیت عجیب و شاید باور نکردنی: همه میتوانند یک دوره آموزشی آنلاین بسازند و هر ماه تا ۲۰هزار دلار درآمد داشته باشند!
و مهمترین دلیلی که افراد بسیار بسیار کمی به این هدف میرسند، چیزی نیست جز سندرم خود کم بینی، شک و عدم اعتماد به خود، خستگی، و در نهایت، توقف کار.
در اینجا یک نقشه راه ساده برای کمک به شما برای شروع کسب و کار فروش محتوای آموزشی پیشنهاد شده است. قطعا این فقط یک نقشه راه ساده برای شروع است و میتواند بر اساس میزان فعالیتهای شما، ارتقاء پیدا کند.
دقت کنید که وقتی از محتوای آموزشی آنلاین صحبت میکنیم منظورمان درسهای مدرسهای برای جوانها نیست. شما در هر نوع کسب و کار و حرفه و تخصصی باشید میتوانید برای مخاطبین خود محتوای آموزشی تولید کنید و از فروش آن درآمد جانبی داشته باشید. پس اصلا ذهن خود را محدود نکنید و اصلا هم نگران سن و وضعیت کاری فعلی خود نباشید.
افراد بسیار زیادی هستند که در دوره دوم کار حرفهای خود و حتی پس از بازنشستگی اقدام به ورود به این مسیر میکنند و به دلیل تجارب بسیار ارزشمند قبلی، اتفاقا خیلی هم موفق تر از جوانترها پیش میروند.
مخاطب هدف خود را شناسایی کنید
مهمترین و شاید بتوان گفت سختترین بخش کار همین است. همیشه در همه جلسات آومزش مارکتینگ شاید بتوان گفت مهمترین و پایهای ترین چیزی که آموزش داده میشود، همین شناسایی مخاطب هدف است.
متاسفانه اکثر کسب و کارها مخصوصا کسب و کارهای کوچک، نوپا و مبتنی بر کارآفرینی، در این مورد کم کاری میکنند و به شکل دقیق مخاطب هدف خود را شناسایی و تعریف نمیکنند.
و بهترین روش برای انجام این کار، اجرای تحقیقات بازار است.
• از طریق مصاحبهها با کاربران، تماس های ۱:۱ را برنامه ریزی کنید.
• مهمترین چالشهای مخاطبین را شناسایی کنید.
• برای بیش از ۵۰ نفر پیام بفرستید و از آنها بپرسید که چه چیزی میخواهند از شما یاد بگیرند.
از همه این روشها برای شناسایی چند پارامتر مهم مخاطب هدف خود کمک بگیرید:
• شناسایی جامعه هدف (سن، زبان، جنسیت، محل زندگی و غیره)
• اهداف و ارزشهای مخاطب
• چالشها و نقاط درد مخاطب
تا حد ممکن، تخصصی و نیش فکر کنید
اگر راه کار و محتوای آموزشی شما به اندازه کافی متناسب سازی (اصطلاح جالبی که میتوان به جای واژه نیش به کار برد) نشده باشد، قطعا راه بسیار دشواری در پیش خواهید داشت.
عدم تمرکز بر یک نیش خاص قطعا اشتباه شماره ۱ شما در تولید محتوای آموزشی است.
موضوع نیش = پیام رسانی هدفمند = محتوای متحول کننده = فیدبکهای هیجان انگیز مشتریان.
تفکر خود را بر روی اینها پایهگذاری کنید:
۱. مشکل مخاطب (مثلا سلامت، سرمایه گذاری). کاملا مشخص است که موضوع دوره شما باید بر نوع خاصی از مشکل مخاطبین شما تمرکز داشته باشد.
۲. مدل کسب و کار مخاطب (نرمافزارسازها، مربیان، کار از خانه). قطعا قبول دارید که نوع و مدل کسب و کار مخاطب در نوع محتوای آموزشی شما تاثیر قطعی خواهد داشت.
سرفصلهای دوره آموزشی را طراحی کنید
نقاط درد مخاطب را با سرفصلهای دوره آموزشی خود همسانسازی کنید. یعنی حتی در نامگذاری سرفصلهای دوره، از کلماتی استفاده کنید که مشکل و درد مخاطب را بزرگنمایی کند و سپس راهکار ارائه دهید.
توجه کنید که مخاطب در نهایت به دنبال خرید چند فایل پی دی اف و یا چند ویدئوی آموزشی نیست. قرار نیست به ما اصطلاحا «پکیجفروش» بگویند. پس حتما بر روی این نکات توجه کنید:
• دوره آموزشی شما چه تحولی در دانش پژوهان شما ایجاد خواهد کرد؟ تحول یعنی به آنها کمک کند که از وضعیت «قبل» به ضعیت «بعد» تغییر کنند.
• چه قالبها، کتابها، و محتوای آموزشی را به آنها میدهید که همواره به عنوان مرجع برای آنها خواهد ماند؟ هرچه ارزش این محتوا بیشتر باشد قطعا ماندگاری و همچنین امکان خرید بیشتر آنها از شما افزایش خواهد یافت.
محتوای دوره خود را برنامه ریزی کنید
دوره خود را به ماژولهای مختلف تقسیم کنید.
برای طراحی این ماژولها یا همان سیلابس درسی و طراحی روند آموزش و ارتباط بین این ماژولها نیاز به انجام کارهای مختلفی دارید تا بتوانید ذهن خود را مدیریت کنید و برنامه آموزشی را بسازید. مثلا:
۱. هر موضوع احتمالی را در برگههای رنگی کوچک «Post-It» و یا ابزارهای آنلاین مثل «Trello» یادداشت کنید.
۲. همانطور که جریان دوره را شکل میدهید، ترتیب مطالب را بازنگری کنید.
۳. برای هر موضوع، ۳-۲ ایده برای فعالیت های جذاب و تعاملی طراحی کنید.
دوره آموزشی خود را بسازید
این مرحله معمولا جزو جذابترین مراحل ساخت یک دوره آموزشی آنلاین است و باید مراقب باشید تا شما را درگیر فعالیتهای بیهوده نکند.
تعدد و تنوع ابزارهایی که میتوان برای ساخت دوره آموزشی به کار بردی بسیار زیاد است و نباید در دام سندرم شیئ نورانی گیر کنیم.
از طرفی برای انتخاب ابزارها باید وسواس کافی داشته باشیم چون پس از مدتی که از فعال بودن دوره آموزشی ما میگذرد، تغییر این ابزارهای بسیار مشکل و حتی غیر ممکن خواهد بود.
مدلهای مختلفی برای طراحی دوره آموزشی وجود دارد.
۱. حالت خود ساخته به این معنی که ما از ابزارهایی استفاده می کنیم که تمامی کنترل در دست خود ما خواهد بود مثلا از ابزارهای مبتنی بر وردپرس. در این حالت قطعا نیاز به یک متخصص فنی داریم تا ما را همراهی کند. نقاط ضعف و قوتی در این روش است که در این مقاله وارد جزییات آن نمیشوم و بعدا به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت.
۲. حات دوم استفاده از ابزارهای آماده یا همان سرویسهای نرمافزاری «SaaS» است مثلا ابزارهای زیر:
Teachable
Thinkific
Gumroad
Patreon
Substack
Kajabi
Beehiiv
و این لیست انتها ندارد…
در این روش، کنترل ما بر روی امکانات& کمتر است و وابسته به امکانات موجود از قبل طراحی شده هستیم ولی از طرفی دیگر نگران خدمات پشتیبانی، دریافت وجه، امنیت، و به روز رسانی و غیره هم نیستیم.
دوره را قیمت گذاری کنید
قیمتگذاری از پایههای بسیار مهم یک ودره آموزشی است و بر اساس ارزش پیشنهادی دوره، میتواند متغیر باشد. این فقط یک مثال است:
آبونمان محتوای آموزشی: ماهانه از ۵ تا ۴۵ دلار
محصولات محتوا محور آموزشی: ۱۰ تا ۵۰ دلار
ویدئوهای ضبط شده آموزشی: ۲۵۰ دلار
ویدئوهای ضبط شده به همراه جلسات پرسش و پاسخ ماهانه و کامیونیتی فعال: ۱۰۰۰دلار
مشخص کنید که از چه مدلی می خواهید پیروی کنید. هر مدل برای نوع مخاطب خاص خودش کاربرد و جذابیت دارد و همه مدلها برای همه نوع مخاطب مناسب نخواهد بود. بر اساس شناخت دقیقی که از مخاطب هدف خود دارید پیش بروید و هرگز درگیر مد و ترند بازار و یا پیروی کورکورانه از سایر تولید کنندگان محتوا نشوید.
یک قیف فروش ایجاد کنید
قیف فروش یا همان مارکتینگ فانل از پایههای اصلی هر نوع مارکتینگ است و مفهوم آن این است که مخاطبین ما از زمانی که نام برند، محصول، و یا وب سایت ما را میشوند تا زمانی که از ما خرید میکنند، در داخل یک قیف حرکت میکنند.
ورودی این قیف بسیار وسیعتر از خروجی آن است. تنها بخشی از کسانی که وارد قیف میشوند، مشتری ما خواهند شد و وظیفه ما این است که این قیف را طوری طراحی کنیم که درصد بیشتری از مخاطبین به مشتری تبدیل شوند. به این درصد، نرخ تبدیل میگویند.
موضوع قیف فروش بسیار مفصل است و قطعا به طور تخصصی به آن خواهیم پرداخت.
این روند ساده برای طراحی قیف فروش مناسب است:
• یک صفحه فرود جامع بسازید که به همه بهانههای مشتری رسیدگی کند.
• یک آهنربای سرنخ (لید مگنت) هدفمند در توییتر راه اندازی کنید.
• ترافیک ایمیل را به یک سری از وبینارهای دو هفته یک بار هدایت کنید.
• کمپین ایمیلی برای بازگرداندن کاربرانی که از مسیر خارج شدهاند طراحی کنید.
دوره خود را خودکار کنید
واقعیت غیر قابل انکار: بزرگترین دلیل توقف سازندگان محتوای آموزشی: تمام شدن انرژی.
یاد بگیرید که:
• از دستیارهای مجازی برای مدیریت عملیات و کارهای بازاریابی کمک بگیرید (برون سپاری و تفویض مسئولیت)
• از ابزارهایی مانند «Kajabi» برای ایجاد عملیات تکراری مثل هدایت و تبدیل مخاطب در مراحل مختلف قیف فروش و یا فرایند راهنمایی تازهواردین برای استفاده موثر تر از محتوا (آن-بوردینگ) استفاده کنید.
• از ابزارهایی مثل زپیر«Zapier» برای خودکارسازی تعاملات در کامیونیتی و انتقال دیتا بین بخشهای مختلف عملیات استفاده کنید.
یک چرخ طیار بسازید
سیستمی که طراحی میکنید مانند یک چرخدنده همیشه در حال گردش است. کسانی به عنوان تازهوارد به مسیر میپیوندند و کسانی هم خارج میشوند (توقع ندارید که همه از محتوای شما رضایت کامل داشته باشند) و در این چرخدنده دوار همیشه باید در حال دریافت بازخورد و بهینه سازی فرایندها باشید.
همیشه به یاد داشته باشید که مشتریان شما بهترین فروشندگان شما هستند.
• بلافاصله پس از اتمام دوره، به دنبال دریافت نظرات مخاطبین باشید.
• از طریق ابزارهایی مثل «Kajabi» یک برنامه همکاری در فروش ایجاد کنید.
• بر اساس داستانهای موفقیت دانش پژوهان قبلی، آهنرباهای جذب مخاطب بیشتری ایجاد کنید.
سخن پایانی
واقعیت کلیدی: راه اندازی یک دوره ۲۰ هزار دلاری یک اتفاق بسیار نادر است.
اما از طریق سخت کوشی، فداکاری و پشتکار امکان پذیر است.
مسیر، شفاف و دقیق ترسیم شده است.
ابزارها، متعدد و متنوع در اختیار ما هستند.
اجرا، جایی است که مردم کم میآورند.
👍💐🙏