فروش زمان را متوقف کن
چگونه نسبت به دیگران متمایز شویم و تجربه و تخصص خود را به درآمد جانبی تبدیل کنیم
بسیاری از افراد، مخصوصا کسانی که دارای تجربه بیشتری در زمینه تخصصی خاصی هستند، همواره به این موضوع فکر میکنند که چطور میتوانند آموختهها و تجارب خود را به دیگران منتقل کنند و از این روش درآمد جانبی هم برای خود ایجاد کنند.
این حس خوب را افراد محدودی تجربه میکنند که بتوانند نسبت به سایر افراد مشابه خود تمایز ایجاد کنند، یک کامیونیتی بسازند و دانش و تجربه و تخصص خود را به عضوهای کامیونیتی منتقل کنند.
این فکر و احساس، دارای محدوده سنی خاصی هم نیست. از افراد در ردههای سنی مختلف در این مسیر وارد میشوند. و البته همانطور که گفتم افراد معدودی قادر به چشیدن این لذت هستند. چه بسا افراد بسیار با تجربه و موفقی را میبینیم که هرگز قادر به ساخت کامیونیتی و انتقال تجربه خود به دیگران نیستند و برای همیشه به عنوان یک فرد متخصص و با تجربه ولی ناشناس، باقی خواهند ماند.
یکی از مهمترین دلایل این موضوع هم این است که به خاطر عدم شناخت از نحوه انجام این کار و ساخت کامیونیتی و عدم آشنایی با ابزارها، هرگز نمیتوانند بر ترس خود از ورود به این پهنه هیجان انگیز غلبه کنند. هر چه سن این افراد بیشتر میشود، میزان پشیمانی آنها هم افزایش مییابد و چشم که بر هم میزنند میبینند که چه لذت بزرگی را از دست دادهاند.
ولی بدون استراتژی هم نباید وارد این عرصه شد. چه بسیار افرادی که بدون برنامه و طرح و بدون مطالعه شروع به ساخت کامیونیتی و اشتراک زمان خود میپردازند و نه تنها پیشرفت نمیکنند بلکه دچار خستگی و سرخوردگی هم میشوند.
امیدوارم به این نکته در مطلب من دقت کنید که بین روشهای کسب درآمد از فروش زمان، مثل مشاوره ساعتی، و روش کسب درآمد از تولید و فروش محصولات دیجیتالی تمایز ایجاد میکنم. درک این تمایز بسیار مهم است.
نکته مهم دیگر هم این است که شما با هر نوع تخصص و تجربه میتوانید این روش کسب درآمد را اجرا کنید. مثلا شما میتوانید به عنوان یک نقاش، آشپز، طراح کیک، معلم ریاضیات، روانشناس، نجار، مشاور مالی، مربی کودک، طراح وبسایت، و هر موضوع قابل تصور دیگری این فرمول را پیاده سازی کنید و به درآمدهای جانبی عالی برسید.
در این خبرنامه ویژه، شما را با یک پلن بسیار ساده و فرمولهای ثابت شدهای آشنا میکنم که میتواند چراغ راهی برای شروع باشد.
فروش زمان را متوقف کن - محصولات دیجیتال تولید کن
برای شروع این نوع کسب و کار -بله ما داریم در مورد شروع یک بیزنس جدید صحبت میکنیم نه یک سرگرمی- نیاز به اینها ندارید:
سرمایه زیاد
کارمندان زیاد
دانش فنی زیاد
مشتریهای زیاد
وقت آزاد زیاد
ولی خب به چیزهای دیگری نیاز دارید که به آنها میپردازیم.
معرفی روش ۹ مرحلهای برای شروع این نوع بیزنس
۱- امکان سنجی
نوع محصول دیجیتال خود را انتخاب کنید:
کتاب الکترونیک
دورههای ویدئویی
قالبهای آماده
حالا باید مطمئن شوید که برای محصول مورد نظر شما تقاضا وجود دارد. این کار را با ابزارهای ساده تحقیق انجام دهید و اولین آنها هم گوگل است.
حتما قبل از تولید محصول کمی هم از دوستان و آشنایان و نتورک خود برای دریافت فیدبک کمک بگیرید.
۲- تحقیقات عمیقتر و طراحی محصول
در این مرحله باید تحقیقات دقیقتری انجام دهید. مخاصب هدفتان را بهتر شناسایی و انتخاب کنید. نیازهای واقعی و عمیق آنها را کشف کنید، کمبودهای بازار را بررسی کنید، رقبا را شناسایی وبررسی کنید، محصول خود را طراحی کنید.
۳- ساخت مخاطب از طریق تولید محتوای رایگان
حتی بهتر است قبل از تولید و ساخت محصول دیجیتال خود، شروع به تولید محتوای مرتبط با محصول خود کنید و کامیونیتی و مخاطب هدف خود را بسازید.
میتوانید در پلتفرمهای زیر به تولید و انتشار محتوای رایگان و ارزشمند بپردازید:
توییتر
تیکتاک
خبرنامه
بلاگ
لینکدین
۴- ساخت محصول دیجیتال
حتی اگر ۱۰۰٪ هم آماده نباشید، باید تولید محصول دیجیتال خود را شروع کنید.
این احتمالا سختترین بخش از کل فرایند باشد و دلیل اصلی هم این است که برای بسیاری از شما این کاری است که برای اولین بار تجربه میکنید و نکات مبهم زیادی برای شما خواهد داشت.
اگر این بخش از کار خیلی برای شما سخت و پیچیده باشد، قبل از احساس خستگی و نا امیدی، باید حتما از کسانی که وارد هستند کمک بگیرید.
۵- ساخت یک نسخه اولیه و حداقلی از محصول دیجیتال
ساخت این نسخه اولیه بسیار مهم است. قبل از اینکه کار خیلی پیچیده شود، ساخت محصول مینیمم (MVP) از اتلاف وقت و انرژی شما جلوگیری خواهد کرد.
این محصوصل مینیمم، حتی میتواند نسخه رایگان و یا بسیار ارزان از محصول نهایی و اصلی شما باشد.
این نسخه فقط دارای حداقل امکانات و قابلیتهای نسخه اصلی است.
این نسخه به شما کمک خواهد کرد تا از بازار فیدبک بگیرید و محصول نهایی شما جذابتر و مشتری پسندتر باشد.
۶- شلوغ بازی کنید
باید محصول خود را بسیار هیچان انگیز نشان دهید که همه منتظر آن باشند.
از نتورک و مخاطبین فعلی خود برای ساخت موج استفاده کنید مثلا:
در مورد محصول خود داستانگویی کنید
ایمیل بفرستید
تماس تلفنی بگیرید
تیزرهایی از آن را منتشر کنید
در زیر توییتها معرفیاش کنید
در اسپیسز توییتر برنامه زنده اجرا کنید
میمهای خندهدار در موردش بسازید
۷- قبل از پرده برداری
به خریداران زودهنگام، تخفیف و دسترسی ویژه پیشنهاد دهید.
با این روش، افرادی حتی قبل از رونمایی نهایی محصول دیجیتال شما، آن را خواهند خرید.
و این باعث ایجاد گشتاور اولیه و راه افتادن کمپین دهان به دهان خواهد شد.
۸- رونمایی اصلی
پلن مارکیتنگ خود را با تمام قوا اجا کنید.
ایمیل ارسال کنید
تبلیغات سوشال مدیا را شروع کنید
وبینار اجرا کنید
تبلیات کلیکی شروع کنید
در تردز محتوا منتشر کنید
آمار و دادههای فروش را به اشتراک بگذارید
در نتورکهایی مثل Product Hunt ثبتش کنید
در سوشالمدیا حسابی سر و صدا کنید
اینفلوئنسر مارکتینگ کنید
کامنتها را دقیق پاسخ دهید
۹- خودکار سازی کنید
میبینید که در فرایند تعریف شده ما، یک فانل یا قیف شکل گرفته است. شما میتوانید پس از ساخت و فروش اولین محصول، این قیف را خودکار سازی کنید و محصولات بعدی را سریعتر و با ضریب موفقیت بیشتر ارائه دهید.
حالا زمان افزایش قیمت هم رسیده است. نترسید.
فرایند فروش را هم بهینه و خودکار کنید. مثلا:
ایمیل های پیگیری خودکار
پیشنهادهای فروش تکمیلی (Upsell) خودکار
خدمات پس از فروش مثل چتبات، مرکز دانش، سوالهای متداول
با این طرح اولیه نسبتا ساده میتوانید به راحتی خود را نسبت به سایر افراد مشابه خود متمایز کنید و در مدت چند ماه، از یک متخصص معمولی و ناشناخته، به یک متخصص معروف که یک کامیونیتی فعال و چندین محصول دیجیتال دارد تبدیل شوید. با این کار، هم میتوایند به سایر افراد دانش و تجربه خود را منتقل کنبد و هم درآمد جانبی که حتی ممکن است به درآمد اصلی شما هم تبدیل شود داشته باشید.
اگر این نوع محتوا را دوست دارید، با کامنت و فیدبک به من اطلاع دهید تا بیشتر روی آن متمرکز شویم.
🦩این روزها بچهها با نظارت والدین، محتوای آموزشی و سرگرم کننده را در فضای آنلاین استفاده میکنند. ما هم در «فمیلی فلاک» کلی قصه و آموزش و تفریح و سرگرمی برای کودکان و والدین آنها آماده کردهایم. حتما اینستاگرام ما را ببینید.
👋چگونه حامی دیجیتاک شویم و به تولید کنندگان محتوا کمک کنیم؟
کافی است اینجا را کلیک کنید.
آقای بشاش بسیار خوب و کامل توضیح دادید . نکته های دقیق و ریزی که هر کسی برای این مرحله کار خودش لازمه بدونه. با دوستانم در میان میذارم و ممنونم