چرا بسیاری از کسب و کارهای کوچک در کانادا، وب سایتهای بیمصرف و تاریخ گذشته دارند
چند دلیل مهم وجود دارد که باعث میشود یک وبسایت نتواند ماموریت خود را به درستی انجام دهد و اکثر این دلیلها هم متوجه صاحب کسب و کار است. البته طراحان وبسایت هم بیتقصیر نیستند ولی آنها هم محدود به امکانات، تواناییها، نظرات شخصی کارفرما و موارد محدود کننده دیگری هستند که همیشه نمیتوانند از حداکثر پتانسیل خود برای اجرای پروژه بهره ببرند.
و اما در این مقاله، چند نکته مهم که شما به عنوان مدیر یک کسب و کار و یا کارآفرین باید در زمان راه اندازی وبسایت خود حتما در نظر بگیرید را انتخاب کردهام.
این ها ترکیبی از مواردی است که باید هم مورد توجه صاحبین کسب و کارها و هم مورد توجه طراحان وب سایت باشد.
۱. انتشار محتوای سطحی در وبسایت
این شاید مهمترین و چالش انگیزترین کار در یک پروژه طراحی وبسایت باشد. ما مدیرانی داریم که حتی قادر به تهیه یک پاراگراف توضیحات برای کسب و کار خود نیستند. البته نویسندگی یک حرفه تخصصی است و ما هم توقع نداریم همه مدیران و کارآفرینان بتوانند مطالب عالی نگارش کنند. ولی در هر صورت نمیتوان هر نوع محتوایی را در وب سایت کپی کرد.
من افرادی را میبینم که حتی متن مربوط به درباره ما را هم از وب سایت رقبا کپی میکنند. این نکته هم بر روی اعتبار آنها و هم بر روی جای پای آنها در فضای آنلاین تاثیرات منفی خواهد داشت.
گاهی محتوای یک وب سایت میتواند در یک صفحه وب به صورت زیبا و عالی جایگذاری شود ولی مدیر کسب و کار تصور میکند بابت پولی که پرداخت میکند حتما باید چندین صفحه وبسایت تحویل بگیرد و همین باعث میشود محتوای ضعیف و سطحی که فقط برای پر کردن فضای وب کاربرد دارد در وب سایت منتشر شود.
۲. دست کم گرفتن بازدید کنندگان موبایلی
هنوز فکر میکنید اصطلاح Mobile Friendly فقط جنبه زیبایی دارد و یک آپشن برای وب سایت است؟ خب این طرز فکر درست نیست.
بعض از انواع وبسایتها تا ۸۰درصد بازدید کنندگانشان از مرورگرهای موبایل هستند و این یعنی وب سایت شما باید حتما به شکل عالی در گوشی موبایل قابل دیدن باشد.
ممکن است بگویید به هر حال هر وبسایتی را میتوان در مرورگر موبایل هم دید ولی این همه ماجرا نیست. یک وبسایت Mobile Friendly باید این قابلیت را داشته باشد که اندازه فونتها، تصاویر، فاصلهها و بقیه بخشهای دیداری را طوری تنظیم کند که بدون نیاز به زوم کردن صفحه، وب سایت قابل استفاده باشد.
همچنین بعضی از امکانات و اسکریپتهایی که در وب سایت استفاده میشود ممکن است در مرورگرهای موبایل رفتاری متفاوت داشته باشند که این موارد هم باید رعایت شود.
ما اصطلاحی داریم به نام Mobile First و به این معنی است که امروزه طراحی وبسایت باید طوری انجام شود که اولویت با بازدید کنندگان موبایلی باشد.
۳. نداشتن و یا کم اهمیت بودن خبرنامه الکترونیک
مخاطبین کسب و کارها از طریق کانالهای مختلف ما را پیدا میکنند. مثلا در اینستاگرام جستجو میکنند، در گوگل جستجو میکنند و یا در ایمیلهای خود جستجو میکنند.
جمله بالا را دوباره بخوانید.
صادقانه به این سوال پاسخ دهید که مخاطبین شما در کدام یک از این کانالها بهتر و راحتتر میتوانند شما را پیدا کنند؟
خود شما برای پیداکردن یک کسب و کار، چند بار در اینستاگرام جستجو کردهاید؟ ممکن است برای پیداکردن چند جمله انگیزشی زیبا گاهی در اینستاگرام چرخ بزنید ولی برای پیدا کردن یک تراپیست و یا متخصص وام مسکن قطعا اینستاگرام محل مناسبی برای جستجو نخواهد بود.
یا در گوگل، آیا واقعا توقع دارید سایت نوپای شما را کسی بتواند پیدا کند؟ هرگز. گوگل مخصوص پولدارها است.
پس برای اینکه مخاطبین واقعی ما بتوانند راحت و سریع کسب و کار ما را پیدا کنند، وجود ما در صندوق پستی ایمیل آنها الزامی است و وجود خبرنامه الکترونیک در وبسایت ما بهترین ابزار برای رسیدن به این هدف است.
۴. توجه بیش از حد به ظواهر
بله وبسایت ما باید زیبا و چشم نواز باشد ولی وقتی انواع و اقسام تصاویر ریز و درشت، انیمیشنهای مختلف، ویدئوها و اسکریپتهای متعدد در وب سایت ما باشد، قطعا نمیتواند دلیل درستی برای جذب مخاطب باشد.
وب سایتهای تک صفحهای ساده میتوانند بسیار موثرتر از وب سایتهای پیچیده و لایه لایه باشند.
در این جا است که ابزار طراحی وب سایت باید قدرت لازم برای ساخت یک وب سایت اثربخش را داشته باشد. ابزارهایی مثل وردپرس که امکان طراحی وب سایتهایی چشم نواز و در عین حال شامل امکانات لازم برای جذب و تبدیل مخاطب به مشتری را به ما میدهند قطعا بهتر از ابزارهایی که بیشتر روی ظاهر وبسایت تمرکز دارند، به کسب و کار ما کمک خواهد کرد.
۵. عدم توجه به سرعت بارگذاری وبسایت
میزبانی وبسایت بسیار مهم است. کیفیت خدمات هاست، محل سرورها، بهینهسازیهای لازم برای وردپرس، استفاده از شبکه توزیع محتوا و همچنین سرعت پاسخگویی تیم فنی سرورها، از عوامل بسیار مهمی است که متاسفانه بسیاری از مدیران کسب و کارها آنها را فدای قیمت میکنند.
من شاهد وبسایتهایی هستم که در کشورهای اروپایی با کمترین کیفیت میزبانی شدهاند حال آنکه کاربران آنها در آمریکای شمالی هستند. قطعا این کاربران تجربه خوبی از سرعت لود شدن وب سایت ما نخواهند داشت و این یعنی از دست دادن مخاطبینی که ممکن است مشتریان بالقوه ما باشند.
من این لیست را به همین ۵ مورد محدود میکنم تا مقاله بیش از حد طولانی نشود. رعایت همین موارد گام بسیار بزرگی در افزایش کارآیی وبسایت ما و در نتیجه رونق بیشتر کسب و کار ما خواهد بود.