لطفا قبل از خواندن ادامه مطلب، اینجا را کلیک کنید و بخش اول آن را بخوانید.
با اینکه شبکههای اجتماعی در گسترش و رشد کسب و کارها بسیار موثر هستند ولی این تاثیر همیشه با میزان تلاش و صرف وقت، هزینه و منابع برخی از کسب و کارها، هماهنگی ندارد و تاثیر آن بسیار کم است.
کسب و کارهایی مثل آرشیتکتها، خدمات بیمه، خدمات ساخت و ساز، خدمات صنعتی و خدمات مشاورهای که مخاطبین خاص دارند از انواع کسب و کارهایی هستند که شبکههای اجتماعی شبیه اینستاگرام برای آنها بهترین انتخاب برای فعالیت نیست.
تغییرات دائمی در الگوریتم اینستاگرام، شلوغ شدن آن با انواع کسب و کارهای متعدد و متنوع، کم شدن سرعت رشد و سرعت جذب مخاطب، و گران شدن هزینه تبلیغات در آن از دلایلی است که بسیاری از کسب و کارها را با مشکل مواجه کرده است.
امروزه دیگر معروف شدن و دستیابی به تعداد زیاد مخاطب و فالوور در اینستاگرام کاری بسیار سخت و شاید غیر ممکن باشد.
به همین دلیل، کسب و کارهای مختلفی هستند که باید انواع دیگر کانالهای ارتباطی با مخاطب را در استراتژیهای بازاریابی خود قرار بدهند.
در این میان، ایمیل مارکتینگ و یا اگر بخواهم سادهتر بگویم، خبرنامه الکترونیک از بهترین ابزارهای ارتباطی است که میتوان به طور جدی به آن نگاه کرد.
ابزارهای خبرنامه الکترونیک
من در مقالههای مختلفی از ابزارهای متفاوت برای تولید و ارسال خبرنامه صحبت کردهام ولی باید در نظر داشته باشیم که اجرای این استراتژی، فراتر از انتخاب ابزار است.
انتخاب ابزار شاید سادهترین مرحله باشد. مثلا لیست زیر کاملا برای هر نوع کسب و کاری کفایت میکند:
۱- برای راهاندازی فوری خبرنامه الکترونیک: Substack.com
۲- ابزار ایمیل مارکتینگ برای شروع: Mailchimp.com
۳- ابزار خودکارسازی مارکتینگ پیشرفته: Activecampaign.com
۴- ابزار ایمیل مارکتینگ بسیار تخصصی و همه منظوره: SendGrid
و به جز این لیست واقعا لازم نیست وقت صرف کنید و ابزارهای متعدد و مختلف دیگر را بررسی کنید.
ولی همان طور که گفتم، هرچند که انتخاب ابزار مناسب یک قدم بسیار مهم است، کار ما پس از انتخاب ابزار، تازه شروع میشود.
یادم نیست قبلا اینو گفتم یا نه ولی حتما دقت کنید که مفهوم خبرنامه الکترونیک و ایمیلمارکتینگ را با هم اشتباه نگیرید. این دو با هم تفاوت دارند ولی همپوشانیهای زیادی هم دارند.
طراحی و محتوای خبرنامه
مخاطبین خبرنامههای الکترونیک با دریافت محتوای خلاصه و یک تصویر در آن راضی نمیشوند. آنها آدرس ایمیل خود و سایر اطلاعات شخصی خود را به ما میدهند و در مقابل توقع دریافت اطلاعات ارزشمند از ما دارند.
گاهی مدیران کسب و کارها فکر میکنند که این خلاء را باید با طراحی پیچیده خبرنامه و ارسال محتوای رنگارنگ و پیچیده و پر از تصویر تکمیل کنند ولی این یک دیدگاه غیر موثر است.
خبرنامههای الکترونیک باید ساده طراحی شوند. مانند یک پیام شخصی. نیازی به ساختار پیچیده و پر از کلید و لینک و تصویر و CTA نیست. ساده و مفید بودن خبرنامه احتمال رسیدن به دست مخاطب و باز شدن و خوانده شدن آن را افزایش میدهد.
نظر من این است که محتوای خبرنامههای خود را برای سه تا شش ماه آینده از قبل آماده کنیم. اگر در این کار کوتاهی کنیم، قطعا امکان طراحی یک خبرنامه مفصل را در دقیقه ۹۰ نخواهیم داشت و پس از مدتی، خستگی و نا امیدی سراغ ما خواهد آمد.
پیشنهاد میکنم حتما اپلیکیشن موبایل Substack را نصب کنید و گشتی در خبرنامههای متعدد موجود در آن بزنید.
ساخت لیست
دقت کنید که ابزارهای مدیریت خبرنامه الکترونیک مثل Mailchimp.com در اضافه کردن آدرس ایمیلها بسیار حساس هستند. ما نمیتوانیم به راحتی هر تعداد آدرس ایمیل که برخی از آنها را سالها قبل در نمایشگاهها و جلسات نتورکینگ به دست آردهایم، به لیستمان اضافه کنم. این کار باید با دقت و وسواس انجام شود و مطمئن باشیم که این افراد ما را به خاطر دارند و از اضافه شدن در لیست ایمیل ما ناراحت نمیشوند.
بهتر است با یک ایمیل مودبانه و دوستانه به آنها توضیح بدهیم که این خبرنامه ما چرا راه اندازی شده است و چه محتوایی منتشر خواهیم کرد و چرا میتواند برای آنها مفید و جذاب باشد و از آنها بخواهیم که در خبرنامه ما عضو شوند.
همیشه باید به مخاطبین و عضوهای خبرنامه اطمینان بدهیم که هر زمان که اراده کنند میتوانند از لیست ما خارج شوند. این پیام نباید با ریزترین فونت و در جایی مخفی شده باشد. در این مسیر شوخی و زرنگبازی جایی ندارد.
حتما در مورد مفهوم جدید One Click Unsubscribe مطالعه کنید.
واقعا ارزش آن را دارد؟
با این همه سختی و تلاش آیا واقعا بهتر نیست به همان پستگذاری در اینستاگرام ادامه دهیم؟
چرا، ما نباید هرگز فرض کنیم که اینستاگرام و سایر شبکههای اجتماعی کلا بی خاصیت هستند و آنها را کاملا کنار بگذاریم.
ولی خبرنامه الکترونیک نوعی از ارتباط موثر با مخاطب است که بیشترین کنترل را در اختیار ما قرار میدهد. تقریبا هیچ الگوریتم پیچیده و دائما در حال تغییری نیست که فرایند ایمیل مارکتینگ ما را تحت تاثیر قرار دهد. میزان باز شدن و خوانده شدن خبرنامههای الکترونیک از بقیه کانالهای ارتباطی بسیار بالاتر است و مخاطبین آن وفادار تر و آماده برای خرید هستند.
معرفی منابع و ابزارهای کاربردی
در این بخش جدید، تعدادی منابع و ابزارهای مفید و کاربردی برای فعالیت در فضای آنلاین را معرفی خواهم کرد.
اگر شما هم منبع خوبی میشناسید حتما برای من بفرستید تا بعد از بررسی، آن را به عضوهای خبرنامه معرفی کنم.
1️⃣ هوش مصنوعی: تولید محتوای خلاقانه برای لینکدین
2️⃣ هوش مصنوعی: تولید محتوای اثرگذار برای خبرنامه الکترونیک
3️⃣ ابزار برای کروم: استخراج محتوای متنی از یوتیوب
موفق باشید،
محمود از تورنتو💐
عالی. ممنون